Sakarya Üniversitesi Öğrencilerinin Formasyon Macerası

Erzincan ŞehirlerArası Otobüs Terminali

Formasyon için, Pedagojik Formasyon Sertifika Programı’na başvurmak için, neredeyse Türkiye’nin üçte birini dolaşıp, açıkta kalan öğrenciler yaşadıklarını anlattı.

Yolculukları sırasında ortalama biner lira harcayan, her başvurdukları üniversiteye ön kayıt ücreti yatıran Sakarya Üniversitesi öğrencileri Mesut Çelik, Kadir Yakut, Çağrı Akbaş, Ümit Akgün, Selen Yıldız, Ebubekir Okur, Sercan Özköse, Cihan İlban, Kübra Karataş’ın en büyük dileği seslerini duyurmak.

Biz Sakarya Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı 2012 mezunlarıyız. YÖK’ün düzenlediği 2012 Pedagojik Formasyon Sertifika Programı’na başvurmak için Türkiye’nin çeşitli illerinden yola çıktık. Formasyon hakkında kısaca bilgi vermek gerekirse Fen Edebiyat mezunlarının devlet okullarında öğretmenlik yapılabilmesi için gördükleri eğitim programı diyebiliriz. Önceleri herkese tanınan bu hak son yıllarda kısıtlanmış, şartlar ve belirli kontenjanlarla verilmeye başlandı. Hatta geçen yıl kaldırılması gündeme geldi. Öğrencilerin ısrarlı eylemleri sonucu bu plan ertelendi.

Başvuru eziyeti

YÖK bu yıl 15.000 kontenjan açtığı formasyon programını 52 üniversiteye dağıttı. Sorunlar başvuru keşmekeşiyle başladı. Formasyon veren üniversiteleri bazısı ön kaydın şahsen yapılmasını istedi, bazısı internet yoluyla, bazısı postayla. Yine bazı üniversiteler ön kayıt ücreti altında adaylardan 30 ile 100 liraya varan ödemeler yapmasını istedi. Hepsinin başvuru tarihi farklıydı. Yola çıkan öğrenciler nereye başvuracaklarının planlamasını otobüs terminallerinde yaptı. Her üniversitenin istediği çeşitli belgeleri ayarlayabilmek de cabasıydı. Bütün bunları göze alarak öğretmen olma arzusuyla yola çıktık. Karşılaştığımız zorlukların üzerine biz Sakarya Üniversitelilerin üstesinden gelmesi gereken bir sorunu daha vardı: Not sistemindeki eşitsizlik.

YÖK Başkanlığı Bahçesi

Notlardaki adaletsizlik

Gittiğimiz ilk üniversitede karşılaştığımız adaylarla aramızda ciddi bir fark olduğunun farkına vardık. Aynı masada başvuru formu doldurduğum herhangi bir üniversite mezunu arkadaşın 4lük sistemde 2,50 olan ortalaması 100’lük sistemde 75 ve yukarısına denk gelirken bizim gruptaki arkadaşın 2,49 ortalaması 65.00 bile değildi. (Formasyon veren 52 üniversiteden 4’ü hariç diğerleri 100’lük sisteme göre alım yapmaktaydı). Olay şuydu. Üniversitelerin 100’lük ortalama sistemi ders geçme notuna göre hesaplanıyor. Örneğin herhangi bir üniversitenin geçme notu 50 iken bir diğerinde bu 60 olabiliyor. Bu fark üniversiteler arasında 2-3 puanlık farklar oluşturuyor. Marmara Üniversitesi 2.50’ye 77.50 verirken, Erciyes Üniversitesi aynı nota 79.00 veriyor.

Bir nevi umut yolculuğuydu bizimkisi

Görmezden gelip devam ettik yola, aslında bir nevi umut yolculuğuydu bizimkisi. Eskişehir, Manisa, Isparta, Kırıkkale derken durumun her yerde aynı olduğunu gördük. Çankırı Karatekin Üniversitesi’nde sınıf arkadaşlarımızla “karşılaşınca” olayın vahametini ciddi ciddi düşünmeye başladık. SAÜ’lü 8 öğrenci orada bulunan diğer üniversite mezunları arasında 100lük sisteme göre (4’lük ortalamamız çoğundan daha iyi olmasına rağmen) en sondaydı. Yine de bozuntuya vermeden başvurumuzu yaptık. Yedeklere bile giremedik.

SAÜ Formasyon Eylemi

Çankırı’da kendimize sorduk: Ne olacak şimdi?

Oturup kara kara düşünmeye başladık. Amasya, İstanbul, Sakarya, Manisa, Kocaeli gibi şehirlerden gelen 8 SAÜ’lü Çankırı Belediye Parkı’nda “ne olacak şimdi” diye birbirimize soruyordu. Ankara’da 4 gün geçirdikten sonra Hedefimiz Türkiye’nin doğusuydu. Ortalamalar daha düşük olur öngörüsüyle Erzincan’a doğru yola çıktık. Otobüste, öğrenci edasında birini gördük. Acaba formasyona mı gidiyor merakıyla çekinmedik sorduk. Bolu İzzet Baysal Üniversitesi’nden Adnan. Formasyon için gidiyordu, Türk Dili Edebiyatı mezunuydu ve üstelik okulu 3.03 ortalamasına 87 civarında bir puan veriyordu. Bizde 3.07 ortalama 78’e denk geliyordu. Daha otobüsteyken önümüze bir kişiyi almıştık bile. 15 olan kontenjan bizim için 14’e düşmüştü.

Esra’dan gelen telefon yolculuğun seyrini değiştirdi

Otobüslerde geceliyorduk. Alışmıştık da koltukta uyumaya. Yolculuk başladığından bu yana AŞTİ Otogarı’nda, Eskişehir Otobüs Terminali’nde, Isparta Belediye Parkı’nda sabahlayanlarımız olduğu için onlara nispeten otobüs daha konforluydu. Sabahın ilk ışıklarında indik. Çankırı’da banka kuyruğunda tanıştığımız Süleyman Demirel’den Tuğçe ve Cumhuriyet Üniversitesi’nden Esra Ankara’ya kadar bize eşlik etmiş ve gidecekleri üniversitelere bizim evrakı da götürmüşlerdi. Özellikle Erzincan’dayken Esra’dan gelen bir telefon yolculuğumuzun seyrini değiştirdi.

Sakarya Üniversitesi Formasyon Eylemi

Sakarya’ya dönmeye karar verdik

Sivas Cumhuriyet üniversitesi de Sakarya Üniversitesi gibi YÖK’ün not dönüşüm tablosunu kullanmış ve öğrencilerine bu transkripti vermişti. Onlar da tıpkı bizim gibi mağdurdu ancak Cumhuriyet Üniversitesi senatosu bir hafta sonra bu yanlıştan dönerek öğrencisinin mağduriyetini gidermişti. Esra’nın 66 olan ortalaması 79.50 olmuştu. Aynısını biz de talep etmeliydik. Sakarya’ya dönmeye karar verdik. Günlerden perşembeydi araya hafta sonu giriyordu. 15 saatlik bir yolculuğu kaldıracak durumda değildik. Erzincan otobüs terminalinde önümüzde Trabzon ve Amasya seçenekleri vardı. Amasya’ya yer bulduk. Burada yabancı değildik, arkadaş ve akrabalarda konaklama fırsatı bulduk. Düz yatak ve banyo. Enerjimizi topladı. Bu arada Amasya Üniversitesi’ne de başvuru yapmayı da ihmal etmedik.

Adaletsizlik peşimizi bırakmadı

Pazartesi günü Sakarya’ya indik. Yeniden 7-8 kişi olduk. Rektörlükle irtibata geçmiştik ki bizi şok eden bir durumla daha karşılaştık. Sakarya Üniversitesi’nden 2010 yılında mezun olan bir öğrencinin 2.50 ortalaması 79.00’a tekabül ediyordu. Formasyon sürecinde öğrenciler kendi üniversitelerine başvurduklarında kendi içlerinde değerlendiriliyor. Yani 14 kişilik alım Sakarya Üniversitesi mezunları arasından seçilecekti. 2010 ve 2012 mezunu aynı kategoride değerlendirilecekti. Üniversitenin içinde bile büyük bir adaletsizlik vardı.

Hocalar da bize hak verdi…

Rektörlük binasını mesken tuttuk. Rektör yardımcıları, genel sekreter, hukuk müşavirliğiyle görüşmelerimiz oldu. Hepsi en baştan hak verdiler. Dilekçeyle başvurmamızı istediler. Perşembe günü üniversitenin yönetim kurulu toplantısında konuşulacağına dair söz verdiler. Elimizde olan belgeleri toplantı için düzenledik. Henüz rektörümüzle görüşmemiştik ama Perşembe günü durumun çözüleceğini düşünüyorduk. Bu arada başvurular bir bir sonlanıyor, daha önce başvurduğumuz üniversitelerde yedek listelerine bile giremiyorduk. Bu uğurda bir hafta boyunca rektörlüğün önünde 9-5 mesai yaptık,
Büyük gün geldi aramızdan 2 kişi toplantı salonuna girdi. 5 dakika sonra da çıktı. Söylediklerine göre rektörümüz Prof. Dr. Muzaffer Elmas, gazeteye haber yapmışız diye alınmış. “Teşekkürler arkadaşlar, çıkarken kapıyı kapatın.” diye noktalanmış görüşme.

YÖK’e gitmeye karar verdik

Hakkımızı bir de YÖK’te arayalım dedik. Ertesi hafta Salı günü Ankara’da buluştuk. Aramıza Bartın’dan, Bitlis’ten arkadaşlar da katıldı. Burada ilk kez haklı olmadığımızı iddia eden yetkililerle karşılaştık. Onlara göre aradaki bu farkın nedeni ders geçme notuydu. Ancak 2010 mezunları ile aramızda olan farkı söyleyince onlar da çark etti. YÖK Başkanı’yla görüşme girişimlerimiz sonuçsuz kaldı.

Sakarya’ya dönmeye karar verdik. Bu arada formasyon başvuruları da bitmek üzereydi. Sakarya’da konuştuğumuz her hukukçu dava açmamız sonucunda kazanmaya çok yakın olduğumuzu söyledi. Notumuz düzeltilecekti ama uzun bir de mahkeme süreci vardı. Bu bizim için koca bir yıl kaybıydı. Hakkımızı almak için onu da kabul ettik.

Rektör söz verdi

Üniversiteden dilekçemize cevap beklerden. Arkadaşımız Kadir Yakut’un sesimizi daha yüksek sesle duyurma önerisi hoşumuza gitti. Senatonun toplandığı Perşembe günü rektörlüğün önünde hakkımızı aramaya karar verdik. Yaklaşık 300 kişi ile davullu zurnalı eğlencesi de hicvi de bol bir yürüyüş düzenledik. Sonunda Rektörümüz Prof. Dr. Muzaffer Elmas’tan bir söz aldık. 08.11.2012 tarihli senato toplantısında notlarımızın düzeltilmesi için karar çıkacak. Bu kararın ardından alacağımız yeni ve doğru transkriptlerimizle mücadeleye devam edeceğiz.

“Mescitte sabahladım”

Çağrı Akbaş

Amasya Merzifon’dan çıktım yola. Sakarya’da diplomamı aldıktan sonra başvuru yapmak için gece otobüsüyle Eskişehir’e gittim. Saat gece 1 sularında indim. Beni evinde misafir edecek arkadaşın da işi çıkınca ortada kaldım. Malum öğrenciyiz ve önümüzde daha başvuru yapacağımız bir sürü üniversite var. Pansiyona para veremedim. Terminalin mescidinde sabahladım. Eskişehir’in sabah ayazını da yiyince kendime gelebildim.

“Acaba benimkinde mi bir yanlışlık var?”

Mesut Çelik

Başvuru yaptığım ilk üniversitede bu haksızlıktan bihaberdim. Yanımda form dolduran başka üniversiteden bir adayın kağıdına gözüm takıldı. Ortalamanın 4lük kısmına 2.70 yüzlük kısmına 84 yazmıştı. “Yanlış yazmışsın arkadaşım 84 değil 74 olacak” dedim. Çocuk bana üniversitesinin not dönüşüm çizelgesini gösterince acaba benimkinde mi bir yanlışlık var düşünmeye başladım.

Ömer Koray ÜNAL / Sakarya Üniversitesi

Hürriyet Kampüs

Sosyal Medyada Paylaşın:

BİRDE BUNLARA BAKIN

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

Sponsorlu Bağlantılar
Bilgilendirme
SAÜ 2017-2018 Akademik Takvim Sakarya Üniversitesi Yurt ve Apart Daire

bian ajans Öğrenciye Kiralık Daire  Üniversite Yurt Rehberi Sakarya Üniversitesi Öğrenci Portalı